تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین (۱۹۶۸,McLaughlin) تنظیم شده توسط تیم تخصصی بانک فایل پژوهشی معلمان به صورت دقیق

تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین (۱۹۶۸,McLaughlin) تنظیم شده توسط تیم تخصصی بانک فایل پژوهشی معلمان به صورت دقیق

تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی به صورت کامل و دقیق توسط بانک فایل پژوهشی معلمان طراحی و تنظیم شده است و این سایت تمام تلاش خود را در راستای تهیه و تنظیم تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی نموده است.بانک فایل پژوهشی معلمان علاوه بر تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی دیگر نمونه های تحلیل محتوا کتب درسی را در سایت جای داده است.باید گفت سایت بانک فایل پژوهشی معلمان بهترین و دقیق ترین سایت در راستای تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی می باشد.

با هم بخشی از متن تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین (۱۹۶۸,McLaughlin) را مشاهده می کنیم.

چکیده

کتاب درسی در نظام آموزشی متمرکز دارای اهمیت بسیاری است،لذا بررسی تناسب متن کتاب خصوصاً کتاب فارسی با سن و سطح کلاسی دانش آموزان بسیار با اهمیت است.در این تحقیق به بررسی شاخص خوانایی متن با استفاده از شاخص مک لافلین پرداخته شده. نتایج حاصل نشان دهنده عدم تناسب سنی متن با اختلاف ۴ ساله از سن دانش آموزان پایه ششم است.

کلمات کلیدی:تحلیل محتوا،کتاب فارسی،ششم ابتدایی،خوانایی،مک لافلین

مقدمه

مربیان و برنامه ریزان درسی و آموزشی وظیفه ی سنگینی بر عهده دارند . زیرا باید در فرایند تعلیم و تربیت بکوشند تا برنامه های تربیتی را بر اساس نیازهای جامعه طراحی کنند (یارمحمدیان،۱۳۷۷). کتاب درسی در نظام آموزشی ایران یکی از مهم ترین منابع یادگیری به شمار می رود.در ایران وجود نظام آموزشی متمرکز موجب شده است که کتاب های درسی، محورفعالیت های آموزشی برای تمام دانش آموزان در مناطق گوناگون و حتی کودکان با توانایی های متفاوت باشد،که چنین رویه ای جدا از برخی مزایای آن ،مشکلات فراوانی را در کشور فراهم می کند. با عنایت به اینکه کتاب درسی اهمیت فراوانی در نظام آموزشی ایران دارد ،کارآیی و مناسب بودن آن برابر با مطلوب بودن نظام آموزشی و ناکارآمدی و مشکل بودن آن مساوی با عدم کارآیی و ضعف نظام آموزشی است.از این جهت، توجه به کتاب های درسی و رعایت اصول علمی در تدوین آن ها و توجه به نیازهای آموزشی در تالیف کتاب های درسی و هماهنگ ساختن آن با توانایی های ذهنی دانش آموزان و مطلوب ساختن کتاب های درسی،از چنان حساسیتی برخوردار است که وقت بسیاری از کارشناسان،برنامه ریزان،مولفان کتاب درسی و معلمان را به خود مشغول داشته است.به گونه ای که هر ساله هزینه های زیادی صرف تغییر و اصلاح کتاب های درسی می شود.(یوسفی قصاب سرای ،و خزایی، ۱۳۹۱).تحلیل محتوای کتاب درسی ، یک روش پژوهش منظم برای توصیف عینی و کمی محتوای کتابها و متون برنامه درسی و یا مقایسه پیامها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی است”

برای دریافت فایل تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین (۱۹۶۸,McLaughlin) از این قسمت اقدام کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید